Natur og dyreliv

Kamchatkabjørne

Der er mange steder i verden, jeg gerne vil besøge, men da der viste sig en mulighed for at deltage i Olympus Wildlife Project (internationale fotografer, filmskabere og journalister med en chance for at besøge de fjerne og vilde hjørner af verden), valgte jeg Kamchatka-halvøen. Sammen med Krystian Bielatowicz tog vi afsted til Kurile Lake, som kun ligger 200 km væk fra Petropavlovsk-Kamchatsky, hovedstaden i Kamchatka-regionen.

Det første møde med en bjørn gjorde et stort indtryk på mig, især fordi der ikke var nogen vagt sammen med mig, og jeg havde heller ikke noget våben. Da jeg kom ud af teltet, bemærkede jeg et "monster", som stirrede på mig i buskene, kun 10-12 meter væk. Det eneste, der adskilte mig fra rovdyret, var en 5-millimeter ledning, der var trukket rundt om lejren. Heldigvis forblev bjørnen rolig, hvilket gjorde det muligt for mig at afmontere mit teleoptik M.Zuiko Digital ED 40-150mm F2.8 PRO-optik og få fat i en "trehundrede" (M.Zuiko Digital ED 300mm F4.0 IS PRO). Jeg begyndte at tage billeder af dyret, som fra tid til anden stak hovedet ud af buskene. Selvom bjørnen ikke var synlig i al sin pragt, havde billedet af hovedet, skjult mellem bladene og som fyldte hele billedet, sin egen stemning.

Læs mere

I slutningen af sommeren svømmer Stillehavslaks gennem Kurile Lake. I løbet af denne periode samles hundreder af bjørne på bredden af floder og søer. Dette er ikke kun en fest for dem, men også for hver fotograf i området. Til dette tog jeg billeder ved hjælp af både vidvinkel og tele objektiver. Jeg brugte hovedsageligt vidvinkeloptikken i fotofælden, skønt jeg nogle gange var så tæt på disse dyr, at de ikke kunne være i billedet.

Jeg satte mit OM-D E-M1 Mark II-kamera med et M.Zuiko Digital ED 12mm F2.0-objektiv i en speciel massiv plastkasse og udløste lukkeren fra en sikker afstand via Wi-Fi ved hjælp af min smartphone. Dette er specielt, fordi smartphone-skærmen viser nøjagtigt, hvad vores kamera ser. Den anden udløsermetode er at anvende den populære bevægelsesdetektor, der bruges i alarmsystemer. Bare et par mindre ændringer og dets elektriske kontakter sluttes, når der registreres bevægelse, og når det elektroniske kredsløb lukkes, udløses lukkeren.

Læs mere

Det ser ud til, at der ikke er noget lettere end at sætte en fotofælde op og vente på, at det bedste billede nogensinde bliver taget af sig selv. Flere situationer, som jeg allerede har oplevet, viser imidlertid, at dette kun er en teori. Der opstod en situation, da en voksen bjørn, som var interesseret i fælden, kom meget tæt på. Et øjeblik senere lagde bjørnen sin pote på fælden og begyndte at vende kassen rundt. Jeg kunne kun drømme om at boksen vendte rundt med åbningen og optikken mod bjørnen. Jeg var ved at overveje, hvordan jeg hurtigt kunne ændre parametre for eksponeringen for at lave et vellykket billede, men selvfølgelig vendte bjørnen fælden om, så jeg kun så sand og vand på min smartphones skærm. Et øjeblik senere sejlede min kasse med kameraet og strømforsyningen på søens overflade og tog langsomt vand ind. Heldigvis overlevede udstyret, og hele opstillingen var klar til brug. Praksis viser, at vi ikke kun har brug for en fælde, men også meget tid og held for at tage fantastiske billeder.

Kun en lille procentdel af vores billeder blev taget med fjernbetjening. Krystian optog håndholdte videoer og brugte også et stativ og en drone. Samtidigt tog jeg billeder med og uden et stativ. Det mest interessante for os begge var at se bjørnene fange laks. Jagt er i sig selv en meget dynamisk begivenhed. Derfor brugte jeg hurtig serieoptagelse, kontinuerlig autofokus og objektiver med lang rækkevidde - hovedsageligt 40-150 mm F2.8 PRO zoomoptik og 300mm F4.0 IS PRO optik.

OM-D E-M1 Mark II har en stor buffer, og det giver dig mulighed for at skyde med 15 fps, mens du bruger en mekanisk lukker indstilling. På denne måde kunne jeg fange hele sekvensen med at fange laksen trin for trin og meget præcist, for at vise øjeblikke fra at hoppe i vandet til at trække fisken op. Som sædvanligt valgte jeg RAW + JPG.

Jeg brugte også professionel billedfunktion ret ofte. Her gemmer kameraet, hvad det ser i bufferen, før vi endda helt trykker på lukkerknappen. Ved derefter at trykke lukkerudløserknappen halvvejs ned starter processen med at optage i bufferen, med fuld opløsning RAW + JPG-billeder med op til 60 bill/sek fotograferingsfrekvens. Mens jeg så bjørnene, der stod på bredden, trykkede jeg lukkerknappen halvvejs ned. Jeg trykkede den helt ned, hver gang en af bjørnene sprang ud for at fange en fisk. Denne måde at optage gjorde det muligt for mig at gemme hele sekvensen og vælge det mest fantastiske billede af, når bjørnen springer i vandet.

Personligt synes jeg, at når det kommer til naturfotografering, er alt det sjove at vise visse ting på en helt anden måde. Derfor vil et billede af bjørnen, der står alene i vandet, være mindre interessant end at fange nogle små detaljer. Selvom du på hvert fotokursus vil høre, at du ikke bør tage billeder mod lyset, er mit yndlingsfoto af alle fra Olympus Wildlife Project det, der er taget mod solen. Solen, bjørnen og jeg var nøjagtigt på linje. Selve scenen er meget undereksponeret, hvilket giver den et grafisk look. Mørke fragmenter drukner i sort, og de eneste belyste fragmenter på billedet er refleksioner på vandet og bjørnens pels oplyst bagfra.

Eksperimentér og drag fordel af det faktum, at digital fotografering giver os muligheden for at tage en masse udendørs billeder. Det er synd ikke at bruge serieoptagelse, især hvis du er fan af dynamisk naturfotografering. Vi er ofte bange for at indrømme, hvor mange billeder vi tog under en session eller en rejse, men faktisk er tilskuere eller fotoeditorer ligeglade med, hvor mange billeder du har taget for at få det "perfekte" billede. Det, der tæller mest, er det faktum, at du har taget et godt billede. Jo flere ideer og mod til at eksperimentere, jo bedre er for DIG og DINE billeder. Selv hvis langt de fleste billeder, der er skabt under sådanne eksperimenter ender i en skraldespand, vil du altid lære noget nyt og berige din viden.

Forfatter & fotograf: Marcin Dobas

Læs mere