Natur og dyreliv

Maling med lys

Jeg er en fotograf, der bruger lang eksponeringstid til at male med lys. Lang eksponeringstid kræver mørke omgivelser, og derfor er jeg konstant på udkig efter interessante steder, som har et minimum af lysforurening. Den slags steder er som regel fjerntliggende og langt væk fra byområdet. Her i Finland har vi masser af mørke og steder, som er tilstrækkeligt fjerntliggende til at opfylde det behov. Selvom vores land rummer mange muligheder for en natfotograf, har jeg altid ønsket at arbejde med lysmaling et helt andet sted, uden for Finland.

I kraft af mit samarbejde med Olympus og Wilderness Safaris-økoturisme fik jeg mulighed for at besøge Namibia og opleve en af verdens største ørkener i al dens pragt. Namibørkenen er det ideelle sted, når man er på udkig efter en klar nattehimmel, så man kan indfange Mælkevejen hen over bjergene eller stjernespor med månelandskabslignende omgivelser. Jeg var virkelig begejstret for alle de lysmalingsmuligheder og temaer, jeg kunne arbejde med. Fra hovedstaden Windhoek fløj jeg 350 kilometer sydpå til Kulala National Reserve, hvor jeg boede hos Wilderness Safaris Kulala Desert Lodge. Hver morgen stod jeg op kl. 5 for at tage billeder i lidt blødere lys og udforske omgivelserne ved lavere temperaturer. Om aftenen lavede jeg lysmalerier og organiserede en workshop, hvor vi lavede portrætter med lysmaling sammen med Wilderness Safari-guiderne og de andre gæster.

Efter at have oplevet alle de great aktiviteter i Kulala Reserve og besøge Sossusvlei-området var det tid til at fortsætte rejsen. Jeg fløj 1000 kilometer til Serra Cafema-lejren, som ligger i den nordvestlige del af Namibia. Langs Kunene-floden er omgivelserne lidt grønnere, og man kan finde forskellige fuglearter samt se krokodiller. Floden fungerer også som grænse mellem Angola og Namibia. Dette område er også hjemsted for den halvnomadiske Himba-stamme, og jeg var så heldig at møde folk fra stammen på mit besøg.

Læs mere

Namibørkenen er også et af de tørreste steder på jorden, fordi der kun falder omkring 5 mm regn om året i den vestlige del. Det gør det meget udfordrende for alle dyr og planter i det område. Derfor er der mange tomme flodlejer i den sydlige del, hvor dyr som løver, geparder og elefanter er forsvundet. Til gengæld har nogle dyrearter som sabelantiloper, strudse, springbukke og sjakaler tilpasset sig de varme og tørre leveforhold.

Live Composite-tilstanden på Olympus-kameraer er uundværlig for alle, der arbejder med lysmaling. På denne tur medbragte jeg OM-D E-M5 Mark III-kamerahuset, som også har denne fremragende funktion. Fordi jeg var nødt til at rejse let på grund af vægtbegrænsninger på flyet, valgte jeg optikken M.Zuiko Digital ED 12‑40mm F2.8 PRO – en god allround-optik til rejser! En anden rar detalje er, at mange af lejrene i vildmarken har et udvalg af Olympus-udstyr, så jeg ikke behøver medbringe alt mit udstyr fra Helsinki. Det betød, at jeg havde mere plads til mine lysmalingsværktøjer.

Som lyskunstner forsøger jeg at finde en forbindelse mellem mit arbejde og det miljø, hvor jeg skaber noget. På denne tur kom alle lysmalingsideerne ret hurtigt til mig i takt med, at jeg fik en bedre forståelse af, hvor vigtigt det er at støtte alt arbejdet for at genetablere og beskytte vildmarken. Hele oplevelsen var virkelig inspirerende. Det var fascinerende at opleve dyrelivet på tæt hold og høre guiderne forklare, hvordan ørkenens økosystem fungerer, og historien for de enkelte områder.

Forhåbentlig kan jeg snart vende tilbage til Namibia!

Forfatter og fotograf: Hannu Huhtamo

Læs mere