Natur og dyreliv

Fotografering af havfugle i Yorkshire

Den 7. december 1972 kiggede astronauterne i Apollo 17 tilbage mod Jorden og beskrev den som på størrelse med en glaskugle. Den dag tog de et billede, der viste, at vores planet er utrolig blå. Det billede blev så berømt, at det er kendt som ""Den blå juvel"" og er et af vor tids mest ikoniske billeder. Det viser på smuk vis, at 72 % af Jorden er dækket af saltvand. Min passion er at fotografere fugle, der bruger størstedelen af deres liv med at rejse på tværs af vores oceaner. Mange arter kommer på land én gang om året for at yngle. De er nogle af verdens største nomader. Når de samles for at yngle, kan de samles i store mængder, der udgør et syn, der er fantastisk at være vidne til.

En af disse byer for havfugle kan findes i Yorkshire i England ved Bempton Cliffs. Jeg havde ikke været i Bempton i næsten 30 år, indtil i sommer. Jeg vendte tilbage for at dokumentere det vrimlende fugleliv, der findes på Bemptons 100 meter høje klipper. Lyden og lugten af titusindvis af ynglende fugle er mindeværdigt nok, men det er det visuelle syn af klipper, der vrimler med fugle, der er så uforglemmeligt.

Billedpotentialet kan være lidt overvældende for en førstegangsbesøgende. Uanset hvor du kigger hen, udspiller der sig et drama. I luften skændes rider, en fin havmåge, med naboerne i kampe i luften. Suler flyver forbi, nogle med næbet fuld af bevoksning eller tang på vej til at bygge deres rede. Søpapegøjer kigger til af og til op over klippetoppen til glæde for de menneskelige besøgende. Pga. deres komiske udseende er de kendt som ""havets klovn"" og er umulige at gå forbi uden at fotografere.

Læs mere

Jeg elsker at rejse let. Mit udstyr den dag omfattede begge konvertere – M.Zuiko Digital 2x Teleconverter MC-20 og 1.4x Teleconverter MC-14, en M.Zuiko Digital ED 12-40mm F2.8 PRO optik i min lomme og OM-D E-M1 Mark III og M.Zuiko ED 100-400mm F5.0-6.3 IS telefotozoom over min skulder. På den måde var jeg klar til enhver situation, men ikke tynget af mit udstyr. Mange muligheder betyder at være forberedt med mange forskellige brændvidder, og det er i disse situationer, hvor mulighederne opstår på et øjeblik, og hvor telefotozoomobjektiver er det perfekte valg. Jeg stod med udsigt til en koloni af rider og kunne bruge zoomoptikken til at tage billeder fra bredere vinkler af kolonien til individuelle portrætter af fugle fra klippens kant. Af og til ville en særlig territorial fugl flyve ned på intetanende rider, der ankom til eller forlod kolonien. Kampe i luften, der varede et sekund eller to, gav meget flygtige muligheder, men jeg fangede dette drama med de ni trin i autofokusindstillingen på mit kamera, der hurtigt låste sig ind på fuglene, der fløj mod havet nedenunder.

Jo mere alsidig din optik er, desto oftere kan du være mere kreativ med dine billeder. Jeg stod på kanten til en koloni af suler og kunne se muligheder for at fokusere på dele af fuglen eller udvælge detaljer, da par interagerede, pudsede hinandens fjer eller stak næbet i vejret for at gøre kur. Zoomoptikken tager knivskarpe billeder med både 1,4x telekonverteren og 2x telekonverteren, der giver endnu større rækkevidde. Så da en alk stak hovedet frem, kunne jeg med 2x telekonverteren og en 35mm ækvivalent til 1600mm brændvidden tage smukke portrætter af hoved og skulder i den lave aftensol.

Læs mere

Det var en særlig dag med fotografering af havfugle ved Bempton, og den blev endnu bedre af ikke at bære rundt på tungt udstyr og at kunne gå og udforske klipperne og opdage så mange spændende muligheder for at fange livet i denne livlige havfugleby.

Forfatter & fotograf: David Tipling