Natur og dyreliv

Skift til OM-D E-M1 Mark II

I næsten tre årtier har jeg været privilegeret at rejse til nogle af de mest fjerntliggende steder på vores planet og fotografere dyreliv og miljøspørgsmål, men først og fremmest fugle. Jeg har slået lejr på Antarktis' havis ved siden af en kejserpingvinkoloni, vandret gennem Papua Ny Guineas skove på jagt efter paradisfugle, rystet i en fjerntliggende hytte i det russiske fjernøsten, mens jeg fotograferede brune bjørne og svedt dybt inde i den Amazonske regnskov på jagt efter ara. Men det eneste konstante, uanset hvor mit arbejde har ført mig hen, har altid været at prøve at rejse så let som muligt.

Så da en af mine fotografvenner sidste år skiftede til Olympus, blev min interesse større for Olympus. Alligevel forblev jeg en smule kynisk, idet jeg ikke troede på, at sådan et lille digitalt kamera ville være i stand til at producere den billedkvalitet, jeg har brug hos til mine kommercielle kunder. Som professionel er jeg afhængig af reproduktionsgebyrer fra internettet, udgivere, annoncører og kalendervirksomheder. Jeg optager billeder til kommercielle kataloger og til emballering, og de samme billeder bruges derefter ofte på udstillingsmateriale og plakater. Jeg sælger også mine billeder som kunsttryk, til og med nogle gange ud over A2 i størrelse. Kunne Olympus-systemet virkelig erstatte mine DSLR'er i fullframe?

Læs mere

Inden for en dag efter brug af OM-D E-M1 Mark ll og M.Zuiko Digital ED 300mm F4.0 PRO-optikken vidste jeg, at jeg ikke ville hente mine DSLR'er igen. Billedkvaliteten var imponerende, men det var de mange attributter, der var gemt væk i E-M1 Mark ll-huset, der imponerede mig mest. Den lynhurtige billedhastighed på 18 fps var som at hoppe fra en familiebil ind i en Ferrari. Jeg opdagede, at husets stabilitet var så god, at jeg kunne tage håndholdte skud på 1/15 sekunder. Ingen grund til at bære rundt på et tungt stativ i fremtiden.

Til fotografering af dyreliv var der en anden funktion, der gjorde det muligt for mig at få billeder, andre havde svært eller umuligt at tage. Under optagelser i det skotske højland med fotografering af springende røde egern på en specielbygget opstilling i skoven, ville egernene sidde i den ene ende af en kævle før de hoppede gennem luften mod kameraet for at snuppe en nød, placeret for at lokke dem til at hoppe . Med mit kamera indstillet til Pro Capture fastholdt jeg hvert eneste egernspring den morgen. På grund af manglende muligheder, når egernet var midt i springet, blev mine ledsagere, der brugte DSLR, frustrerede.

Tættere på hjemmet elsker jeg at gå ud på de nordlige Norfolk-moser på udkig efter fugle at fotografere. Olympus-kittets lette karakter betyder, at jeg kan gå hele dagen uden at føle mig tynget af kameraudstyr. Jeg dækker et større areal, og når jeg finder et motiv, som kræver en stille, omhyggelig tilgang, kan jeg skyde lydløst, så jeg ikke længere bliver nødt til blot at se på, når en jagtende Slørugle flygter væk fra lyden af en støjende kameralukker.

Forfatter & fotograf: David Tipling

Læs mere