Natur og dyreliv

Første vinter med E-M1X – del 1

Fotografering af vilde dyr bringer ofte en række fiaskoer med en smule, lejlighedsvis, succes. Jo mere jeg husker disse ord, jo mindre frustreret ser jeg ud til at være. Og jeg kan komme i tanker om et par grunde her.

For det første kan dyr kun komme i nærheden, ved at flyve, gå eller krybe over, når de har lyst til det. Derefter bliver de kun hos os, så længe de føler sig sikre, hvilket er det eneste øjeblik, hvor vi kan tage et godt billede. Af denne grund er vi ofte tvunget til at bruge forskellige camouflageteknikker, som gør det muligt for os at blande os sammen med omgivelserne og forblive ubemærket gennem bedrag.

For det andet forekommer vejret ofte at være endnu mere lunefuldt end de dyr, vi kæmper for at fotografere. Jeg tjekker altid vejrprognoserne flere gange om dagen, men det hjælper ikke, da de ser ud til at tage fejl, når jeg er i marken. For nylig i Polen var hver dag ens - normalt overskyet, temperatur omkring nul og en konstant slud. Mild frost, et par centimeter sne efterfulgt af tøvejr med regn, ændrer let landskabet fra vinterlignende til sent efterår.

Og for det tredje, og det vigtigste fra denne artikels synspunkt, det fotoudstyr vi bruger. Det åbenlyse er, at vi skal kende det grundigt, fordi vi i en brøkdel af et sekund, uden at tage øjet væk fra søgeren, skal være i stand til at korrigere de fleste indstillinger for at tilpasse os det konstant skiftende landskab, vi optager.

Hvorfor, spørger du? Jeg har allerede givet dig de første to årsager. Vilde dyr optræder aldrig som fotomodeller i studiet, der kan posere længe nok og gøre sig færdige når fotografen skønner at arbejdet er gjort. Den handling, som fanges med søgeren, kan ophøre lige så hurtigt som den begyndte. Moderne teknologi er fotografens eneste allierede i denne ulige kamp mod trængslerne. Så er det godt at vide, hvordan man betjener det.

Læs mere

Den nye OM-D E-M1X byder på nogle interessante og velkendte funktioner til enhver naturfotograf. Hurtigtskydende og fuldstændig lydløs lukker (60 fps), Professionel billedfunktion, Live-komposit-funktion eller, hvad der er en nyhed i Olympuskameraer, en programmerbar autofokus, objektgenkendelse og -sporing samt filmoptagelse med 120 fps. Alle disse forskellige kamerafunktioner øger effektiviteten i marken. Vi mister ikke et eneste sekund, når vi ser på dyrelivet. Efter at jeg havde lært E-M1X’s instruktion temmelig godt, besluttede jeg at køre de første prøver på spurvefugle og spætter.

For det første, for at skabe en god mulighed for at teste kameraets nye funktioner i praksis, byggede jeg et fødested til fugle ved kanten af skoven, som jeg vidste ville tiltrække forskellige mejsearter. Planen var enkel. Efter at jeg havde stillet skarpt på en gren, som fuglene havde en tendens til at vælge særlig ofte, justerede jeg arbejdsområdet for autofokus til to meter foran og bag grenen. På denne måde fokuserede kameraet kun inden for det valgte område og mistede ikke fokus ved fejlagtigt at fange baggrunden. Dernæst begrænsede jeg autofokusfeltet til en enkelt vandret bjælke, så det var parallelt med den valgte gren. Dernæst fokuserede jeg det lidt over grenen, hvilket gjorde det muligt for kameraet kun at fokusere på fuglens hoved og ikke registrere andre dele af dets krop eller grenen. I felten sker alt ekstremt hurtigt, som du kan se i den vedhæftede film, der viser, hvordan virkelig backstage-optagelsen ser ud. I praksis ved vi ikke præcist, hvor fuglen vælger at lande, og før vi formår at justere AF-punktet manuelt, vil den muligvis flyve væk.

Ved hjælp af alle ovennævnte optagefunktioner, indså jeg, at jeg fik fordel af hver brøkdel af et sekund, hvor fuglen sidder på en gren på vej til foderstedet. Jeg besluttede at hæve sværhedsgraden ved tage et sløret billede og skildre en fugl med spredte vinger der nærmer sig landing. Til dette formål aktiverede jeg Professionel billedfunktion, som, når den er aktiveret og udløserknappen trykkes halvt ned, giver kameraet mulighed for at tage billeder kontinuerligt uden at gemme dem på hukommelseskortet. Ved så at trykke udløserknappen helt ned, gemmes de seneste 35 fotos. Jeg elskede allerede denne funktion om sommeren, da jeg fotograferede biæderne. På den tid lavede jeg en illustrativ film. Jeg fremhævede især de øjeblikke, da jeg trykkede udløserknappen halvvejs, og da jeg trykkede den helt ned. Men også det øjeblik, hvor jeg bemærkede, at fuglen sad på en gren. Jeg delte filmen i to dele. Den første viser billeder uden at bruge Professionel billedfunktion og den anden del viser alle de billeder, som jeg var i stand til at tage takket være Professionel billedfunktion. Jeg kan ikke forestille mig en dyrelivsfotografs arbejde uden at bruge denne funktion. Den er simpelthen genial!

Forfatter og fotograf: Lukasz Bozycki

Læs mere