Natur og dyreliv

Sådan fotograferer man isbjørne

Jeg vil fortælle lidt om mine oplevelser på den en uge lange sejltur ved Svalbard, jeg for nylig var på.

Før jeg satte kursen mod Svalbard om bord på Quest, var Island det nordligste sted, jeg nogensinde havde besøgt. Jeg var lidt nervøs, før jeg tog af sted, og var bekymret for, om jeg havde det rette tøj med til kulden, og hvilket kameraudstyr jeg skulle have med. Det er ikke hver dag, man besøger et sted, der er så isoleret. Når først man er taget af sted, kan man ikke lige finde en butik og købe udstyr eller tøj, som man måske har glemt.

Til sidst bestemte jeg mig for OM-D E-M1X, fordi den kan modstå barske vinterforhold. Jeg medbragte også M.Zuiko Digital ED 7-14mm F2.8 PRO til landskabsbilleder, og M.Zuiko Digital ED 12-100mm F4 IS PRO til standardbilleder. Til dyrebilleder valgte jeg to lange objektiver: M.Zuiko Digital ED 40-150mm F2.8 PRO og M.Zuiko Digital ED 300mm F4 IS PRO. Og hvis nu dyrene skulle ske at være længere væk end forventet, medbragte jeg også MC-14- og MC-20-telekonverterne.

Læs mere

Bevæbnet med alt dette udstyr var jeg klar til det store eventyr. Vi fløj fra Hamborg via Oslo til Longyearbyen, og da vi ankom, fik vi straks en sikkerhedsbriefing. Jeg var ret imponeret over, hvor professionel briefingen var, og jeg kunne ikke vente med at komme om bord på Quest, men jeg måtte væbne mig med tålmodighed! Skibet lå ikke ved kajen, men var forankret lidt fra kysten. Vi skulle fragtes ud til skibet på små motoriserede Zodiac-gummibåde. Så snart vi var om bord, blev vi bedt om at deltage i en evakueringsøvelse, som skulle forberede os på nødstilfælde. Og til sidst satte vi så sejl ...

Vi sejlede dog ikke nordpå som forventet, men sydpå på grund af vinden. Mange af de andre passagerer var skuffede over det, fordi der er størst sandsynlighed for at se isbjørne på pakisen længst nordpå. Skuffelsen varede dog ikke ved, da vi forberedte os på vores første ekskursion bare et par timer inde i turen: Man havde set en isbjørn i området. Vi sprang om bord på bådene og satte kursen mod fastlandet, så vi kunne komme tættere på målet. Vores guide forsøgte at forklare, hvad vi skulle holde udkig efter, men det er ikke nemt at se et hvidt dyr på en hvid baggrund.

Læs mere

Til sidst fik vi øje på isbjørnen, og så var jeg pludselig glad for, at jeg havde både MC-14- og MC-20-telekonverterne med. Bjørnen var omkring en kilometer fra os, og vi kunne ikke komme tættere på. Kombinationen af en lille gummibåd i bevægelse og 300 mm plus MC-20, som har en ækvivalent betragtningsvinkel som en 1200 mm optik i lille format, betød, at jeg kunne fange isbjørnen, men det gjorde det også sværere at tage skarpe billeder. 300 mm har heldigvis indbygget billedstabilisering, som fungerer perfekt sammen med E-M1X’s integrerede billedstabilisering i "SyncIS-tilstand". Takket være denne funktion kunne jeg finde motivet og tage et par billeder i fokus.

Den tredje dag havde vi allerede været af sted om morgenen og om eftermiddagen, da vi blev bedt om at gøre os klar til en tur mere kl. 22.30, fordi der var blevet spottet en isbjørn tæt på isens kant. Alle andre steder i verden ville det være håbløst at tage billeder på denne tid af dagen, men nordpå i maj måned var der stadig dagslys. Denne gang havde vi ikke noget problem med at se isbjørnen, dels fordi han kun var omkring 500 meter fra os, og dels fordi vi havde haft mulighed for at øve os dagen før. Da vi kom om bord på Quest et par timer senere, havde jeg fået nogle fremragende billeder af en isbjørn i dens naturlige omgivelser.

Men isbjørnene var naturligvis ikke det eneste, der var værd at fotografere i Arktis. På turen lærte jeg, hvorfor fuglefotografer er så begejstrede for edderfugle, og jeg forelskede mig også i små alker. Men det handlede også om hvalrosser, sæler og ikke mindst det unikke landskab og det ekstraordinære lys, som fik denne fotografs hjerte til at slå lidt hurtigere. Her bagefter kan jeg godt se, at jeg ikke behøvede bekymre mig om tøjet og udstyret, for de lange objektiver var kombineret med telekonverterne perfekte til at fotografere dyrelivet, mens de kortere objektiver var praktiske til fotografering af det fascinerende landskab.

Forfatter og fotograf: Michael Guthmann

Læs mere