Natur og dyreliv

Makrofotografering i regnskoven i Amazonas

Jeg har specialiseret mig i makrofotografering, fordi det fascinerer mig. Det giver et indblik i en magisk verden, der er skjult for det blotte øje, og jeg tror ikke, at der findes noget bedre end at drage ind i de lokale skove bevæbnet med mit kamera og fordybe mig i flere timer. Det er fantastisk at kunne se det ellers usynlige og tage meget detaljerede billeder af små skabninger og planter. Jeg ønsker at få folk til at se skønheden i dette og forhåbentlig inspirere dem til at passe bedre på disse fantastiske og meget vigtige skabninger.

Jeg tog for nylig OM-D E-M1 Mark III med til regnskoven i Amazonas. De udfordrende forhold og den store biodiversitet betyder, at det er et godt sted til at teste kameraet. Jeg havde aldrig været på sådan en tur før, så det var lidt af et eventyr.

Jeg opdagede denne helt fantastiske grønne anole, som sad på en træstamme. Jeg var bange for at komme til at skræmme den væk, så jeg valgte at bruge M.Zuiko Digital ED 40-150mm F2.8 PRO-optikken. Dens mulighed for tæt fokusering betyder, at den næsten fungerer som makrooptik, mens man samtidig kan have en god arbejdsafstand. Jeg var bekymret for, at det lave lysniveau ville det svært at eksponere og fokusere, men da jeg havde fundet kompositionen, anbragte jeg det mindste autofokuspunkt hen over øjet, og E-M1 Mark III låste fast på det med det samme – selv i denne svage belysning.

Da det stod klart, at øglen blev siddende, bestemte jeg mig for at skifte til min M.Zuiko ED 60mm F2.8 Macro-optik og min FL900R-flash-diffuser, så jeg kunne tage billeder og bruge stacking i kameraet og opnå ekstra dybdeskarphed. Udfordringen ved Focus Stacking uden brug af et stativ er at fastholde justeringen for hvert billede. I dette tilfælde er den 5-aksede stabilisator virkelig en hjælp!

Læs mere

Sommetider betyder naturlig indramning, at vi kan tage interessante billeder, som f.eks. denne smukke græshoppe, der kigger på mig gennem et blad. Så ændrer selv en lille bevægelse af kameraet billedets udtryk drastisk. Håndholdt optagelse giver mig total frihed til at udforske forskellige synsvinkler og foretage små justeringer af mine optagevinkler. Det gør det nemt at finde mine motiver, fordi jeg har så mange små og nøjagtige autofokuspunkter at vælge mellem.

På en kanotur til den oversvømmede skov fandt vi en kaimanerkrokodille, som lå i det mørke vand. Det var vanvittigt spændende! For at få ekstra rækkevidde føjede jeg M.Zuiko Digital 1.4x Telekonverter MC‑14 til min 40-150 mm-optik. Ved at bruge skærmen, der kunne vippes, var jeg i stand til at holde kameraet hen over kanoens kant, så jeg kunne fokusere på øjet. Den indbyggede billedstabilisering betød, at jeg kunne tage dette billede ved 1/25, hvilket normalt ikke ville være muligt med 420 mm. Fantastisk!

Hvis et motiv er så lille, at selv en makrooptik ikke giver tilstrækkelig forstørrelse til, at vi kan se dem i al deres glory, bruger jeg sommetider forlængerringe. Det var sådan, jeg fik indfanget edderkoppen med de fantastiske øjne. Jeg elsker virkelig at fotografere springedderkopper! Når jeg bruger stor forstørrelse, fokuserer jeg ved at bevæge kameraet en lille smule, indtil øjnene er skarpe. OLED-søgeren på E-M1 Mark III er kontrastfyldt og tydelig – det gør det meget nemmere at fokusere end på de tidligere kameraer, jeg har brugt.

Før i tiden var det altid en udfordring for mig at optage makroverdenen. Kamerarystelser ved stor forstørrelse er altid mere synligt på video. Men fordi jeg godt kan lide at rejse så let som muligt, er der meget lidt plads til et stativ. E-M1 Mark III løste dette videodilemma for mig med slow motion-funktionen med 120 bill./sek. Det at jeg kunne tage stillbilleder og derefter hurtigt optage noget interessant, åbnede op for en ny metode til at indfange disse fantastiske skabningers liv.

Forfatter og fotograf: Geraint Radford

Læs mere